Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan
Moral
Matapelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Kelas
|
Tahun
4
|
Tarikh
|
22
Mac 2012
|
Masa
|
0930-1000
|
Bilangan
Murid
|
35
orang
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nilai
berkaitan dengan perkembangan diri
|
Nilai
|
1.3
Harga diri
|
Tajuk
|
Yakin
diri
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
1.
Murid telah mempelajari empat ciri individu yang
mengamalkan nilai harga diri
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat:
Kognitif
Afektif
Perlakuan
|
Pendekatan
|
Pemupukan
nilai,penjelasan nilai,
|
Teknik/
Kaedah
|
Nyanyian,
permainan, soal-jawab, perbincangan
|
Nilai
Tambahan
|
kerajinan
|
Unsur
KBKK
|
Verbal-linguistik,
mentafsir maklumat, menjana idea
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
Kad
perkataan,papan tulis, kapur, pen marker, kertas mahjong, buku latihan
|
Set induksiSituasi : usaha pasti berjaya
Lagu : Faizal Tahir - Gemuruh (Lagu Tema MyStarz LG) Lirik
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
(3 minit)
0900-0903
|
Nilai :Harga diri
Situasi: Yakin Diri
Isi kandungan: lagu
“Gemuruh”
(rujuk
lampiran 1)
|
Guru melekatkan kertas mahjong di
papan tulis (lirik lagu “Gemuruh”)
Murid diminta membaca lirik lagu “Gemuruh”
Murid diarahkan untuk menyanyikan lagu
tersebut dengan iringan muzik.
|
Kaedah :
Nyanyian
Kemahiran berfikir:
Verbal-linguistik
BBM : kertas mahjong, pembesar suara
|
Langkah 1
(5 minit)
0903-0908
|
Nilai : harga diri
Situasi: Saya Yakin Saya Boleh
Isi kandungan:
Ulangkaji empat ciri-ciri individu yang
mengamalkan nilai harga diri
berani mencuba
melakukan sesuatu dengan
bersungguh-sungguh
percaya dengan kebolehan diri
sanggup bertindak
(analisis lirik lagu ) |
Murid ditanya berkenaan dengan empat
ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai harga diri.
Murid diminta mengenalpasti ayat yang
terdapat pada lirik lagu “Gemuruh” yang dapat dikaitkan dengan empat
ciri-ciri individu yang mengamalkan nilai harga diri
Guru menyemak jawapan murid.
|
Kaedah : perbincangan
Kemahiran berfikir:
mentafsir maklumat
Nilai tambah:
kerajinan
Hasil pembelajaran:
Kognitif 1
Pendekatan :
Pemupukan nilai
Penjelasan nilai
BBM :
Kertas
mahjong
Pen
marker
|
Langkah 2 (13 minit)
0939
- 0952
|
Nilai : harga diri
Situasi: Saya Yakin Saya Boleh
Isi kandungan:
“Say
It Right”
Medicine
Wednesday
Houses
Seafood
Treasure
Traditional
Teeth
Soal-jawab
Nyatakan perasaan anda apabila berjaya menyebut
perkataan dengan betul.
|
Guru
menulis tajuk aktiviti di papan tulis(“Say Right”)
Murid
dibahagikan kepada tiga kumpulan.
Seorang
wakil daripada setiap kumpulan akan dipilih untuk menyebut perkataan yang
ditayangkan oleh guru.
Satu
markah akan diberikan kepada wakil kumpulan yang dapat menyebut perkataan
dengan betul.
Guru
mengumumkan kumpulan yang menang pertandingan “Say It Right”
Murid
ditanya soalan
|
Kaedah : permainan
Kemahiran berfikir:
Verbal-linguistik
Nilai tambah:
Kerajinan
Hasil pembelajaran:
Afektif 1
Afektif 2
Perlakuan 1
Pendekatan :
Pemupukan nilai
Penjelasan nilai
BBM :
Papan
tulis, kapur,kad perkataan
|
Langkah 3
(5 minit)
0952-0957
|
Nilai :harga diri
Situasi: Saya Yakin Saya Boleh
Isi kandungan:
“Spelling Bee”
Town
Sunshine
Scissors
Necklace
Tounge
Mosquito
Grasshopper
Mangosteen
Starfruit
Soal-jawab
Nyatakan perasaan anda apabila berjaya mengeja
perkataan dengan betul.
|
Guru
menulis tajuk aktiviti di papan tulis (“Spelling Bee”)
Murid
dibahagikan kepada tiga kumpulan.
Seorang
wakil daripada setiap kumpulan akan dipilih untuk mengeja perkataan yang disebut
oleh guru. (guru akan memberi maksud perkataan yang disebut)
Wakil
kumpulan berkenaan akan diminta memilih nombor bagi menentukan perkataan yang
bakal dieja oleh mereka.( 1-9)
Satu
markah akan diberikan kepada wakil kumpulan yang dapat mengeja perkataan
dengan betul.
Guru
mengumumkan kumpulan yang menang pertandingan “Spelling Bee”
Murid
ditanya soalan oleh guru
|
Kaedah : permainan
Kemahiran berfikir:
Verbal-linguistik
Nilai tambah:
Kerajinan
Hasil pembelajaran:
Afektif 1
Afektif 2
Perlakuan 1
Pendekatan :
Pemupukan nilai
Penjelasan nilai
BBM :
Papan
tulis, kapur, kad perkataan
|
Langkah 4
|
Nilai :harga diri
Situasi: Saya Yakin Saya Boleh
Isi kandungan:
rumusan ringkas
Soalan
1.Nyatakan
aktiviti yang telah dilaksanakan sebentar tadi
2.Nyatakan
sikap yang diamalkan semasa melakukan aktiviti sebentar tadi
3.Nyatakan
dua keburukan jika individu tesebut tidak mengamalkan sikap yakin diri
4.Nyatakan
dua usaha yang dapat dilakukan untuk menguasai Bahasa Inggeris. (meningkatkan
keyakinan diri)
|
Guru
mengadakan sesi rumusan ringkas berkenaan dengan aktiviti yang telah
dilaksanakan.
Guru
melekatkan kertas mahjong di papan tulis (soalan 1 hingga 4)
Murid
minta menjawab keempat-empat soalan yang terdapat pada kertas mahjong.
Murid
diminta menyalin hasil perbincangan di dalam buku latihan.
|
Kaedah : Soal-jawab
Kemahiran berfikir:
Menjana idea
Nilai tambah:
Kerajinan
Hasil pembelajaran:
Kognitif 1
Kognitif 2
Kognitif 3
Afektif 1
Pendekatan :
Pemupukan nilai
Penjelasan nilai
BBM :
Kertas mahjong, pen marker, buku latihan.
|
Rumusan
(3
minit)
0957-1000
|
Nilai :harga diri
Situasi: Yakin diri
Isi kandungan:
Lagu “Gemuruh”
|
murid diminta menyanyikan lagu “Gemuruh”
sekali lagi
Ketua kelas diingatkan untuk mengumpul
buku latihan semua murid dan dihantar untuk disemak oleh guru pada keesokkan
harinya.
|
Kaedah : nyanyian
BBM :kertas mahjong
|
No comments:
Post a Comment