RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN TAHUN 5
Tarikh : 11 Ogos 2011
Masa : 0820 -0920
Kelas :
5 Bestari
Bilangan
murid : 19 orang
Subjek : Sains Tahun 5
Bidang
pembelajaran : Menyiasat Alam Bahan
Topik : Asid dan Alkali
Objektif
pembelajaran : Pelajar sepatutnya dapat:
1. Memahami
sifat bahan yang berasid, neutral dan beralkali.
Hasil
pembelajaran : Di akhir sesi pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat
1) Menyatakan
dua contoh bahan yang berasid.
2) Menyatakan
dua contoh bahan yang beralkali.
3) Mengenalpasti
bahan yang berasid, neutral dan beralkali dengan menggunakan kertas litmus.
Pengetahuan
sedia ada
1. Murid mengetahui bahawa limau merupakan salah
satu contoh bahan yang berasid.
Kemahiran
proses sains
1. Berkomunikasi,
memerhati, meramal, mengelas, mengeksperimen
Kemahiran
berfikir
Membuat
gambaran mental, mengumpul dan mengelas, meramal, menjana idea
Sikap
saintifik dan Nilai murni
1. Berfikir
secara rasional, bekerjasama, menyedari bahawa sains merupakan salah satu cara
untuk memahami alam
Strategi
1.
Perbincangan, eksperimen
Bahan
pengajaran dan pembelajaran
Lembaran kerja, kertas mahjong, cawan, kertas turas,
piring petri, cuka, larutan gula, larutan serbuk pencuci, air minuman, jus
limau, ubat gigi dan larutan kopi.
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
5 minit
(0820-0825)
|
Bahan yang berasid dan bahan yang
beralkali.
|
n Guru
menyuruh murid meneka bahan yang terdapat di dalam enam buah cawan yang
berlabel A,B,C,D,E dan F.
n Enam
orang murid dipilih ke hadapan kelas untuk merasa dan menghidu keenam-enam
bahan yang terdapat di dalam cawan tersebut.
A – Larutan gula
B -
Air minuman
C -
Cuka
D -
Jus limau
E -
Larutan kopi
F – Larutan serbuk pencuci
|
KPS
:
Berkomunikasi, memerhati, meramal
Strategi
:
Perbincangan
KB:
Menjana idea, meramal
SSNM:
Berfikir secara rasional
BBM:
Larutan gula, air minuman, cuka,jus
limau,larutan kopi, larutan serbuk pencuci,cawan
|
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pencetusan Idea
10 minit
(0825-0835)
|
Sifat
bahan berasid, neutral dan beralkali.
|
n Murid
dibahagikan kepada lima kumpulan.
n Setiap
kumpulan akan diberikan sekeping kertas mahjong dan sebatang pen marker.
n Setiap
kumpulan diarahkan untuk menyalin semula jadual yang terdapat di papan hitam.
n Murid
dikehendaki menyenaraikan beberapa buah bahan kepada asid, neutral dan
alkali.
n Kemudiannya,
setiap kumpulan dikehendaki meramalkan perubahan warna kertas litmus bagi
asid, neutral dan alkali.
n Guru
menyemak bersama-sama dengan murid.
|
KPS
:
Berkomunikasi,
meramal
Strategi
:
Perbincangan
Kerja
kumpulan
KB:
Menjana
idea, meramal
SSNM:
Berfikir
secara rasional
BBM:
Kertas
mahjong,pen marker
|
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Penstrukturan Semula
Idea
20 minit
(0835-0855)
|
Sifat bahan berasid, neutral dan beralkali.
|
n Murid
dibahagikan kepada lima kumpulan.(undi)
n Guru
akan mengedarkan sekeping kertas arahan untuk setiap kumpulan sebelum
eksperimen dijalankan.
n Setiap
kumpulan akan diberikan enam buah piring petri dan enam jenis larutan.
n Murid
dikehendaki mengenalpasti bahan yang berasid,neutral dan beralkali
menggunakan kertas litmus.
n Murid
dikehendaki mencatat perubahan warna pada kertas litmus di dalam Jadual 1
pada kertas arahan.
|
KPS
:
Berkomunikasi, mengeksperimen,
mengelas
Strategi
:
Eksperimen
KB:
Membuat gambaran mental,mengumpul dan
mengelas
SSNM:
Bekerjasama, berfikir secara rasional
BBM:
Larutan gula, air minuman, cuka,jus
limau,larutan kopi, larutan serbuk pencuci,cawan, piring petri, kertas
litmus,kertas arahan
|
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Aplikasi Idea
15 minit
(0855-0915)
|
Sifat
bahan berasid, neutral dan beralkali.
|
n Guru
memberitahu murid bahawa bahan yang terdapat di dapur boleh dijadikan sebagai
kertas litmus.
n Murid
dikehendaki mengenalpasti bahan yang berasid, neutral dan beralkali
menggunakan kertas litmus kobis merah.
n Murid
dikehendaki mencatat perubahan warna pada kertas litmus kobis merah pada
kertas mahjong
n Guru
memberikan setiap kumpulan kertas litmus biru dan merah untuk diuji semula
bahan berkenaan untuk memastikan sifat kimia bahan tersebut sama dengan
teori.
n Guru
berbincang bersama-sama dengan murid.
|
KPS
:
Berkomunikasi,
memerhati
Strategi
:
Eksperimen,
perbincangan
KB:
Membuat
gambaran mental, menjana idea
SSNM:
Menyedari
bahawa sains merupakan salah satu cara
untuk memahami alam
BBM:
Kertas
litmus kobis merah, piring petri,
Larutan gula, air minuman, cuka,jus limau,larutan kopi, larutan serbuk
pencuci
|
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Penutup
5 minit
(0915-0920)
|
Sifat bahan berasid, neutral dan beralkali.
|
n Guru
bertanyakan beberapa soalan kepada murid.
a)
Apakah nama kertas yang boleh
digunakan untuk mengkaji sifat kimia bahan?
b)
Apakah warna kertas litmus jika bahan
adalah berasid?
c)
Apakah warna kertas litmus jika bahan
adalah neutral?
d)
Apakah warna kertas litmus jika bahan
adalah beralkali?
e)
Nyatakan dua contoh bahan yang
berasid, neutral dan beralkali.
|
KPS
:
Berkomunikasi
Strategi:
Perbincangan (soaljawab)
KB:
Menjana idea
SSNM:
Berfikir secara rasional
|
No comments:
Post a Comment